מרכיבי
תהליך התקשורת:
§
מוען
האדם שיוזם את המסר
§
מסר
התוכן שרוצים להעביר
§
נמען
האדם או הציבור שאליו מכוון מסר
§
קוד
מערכת הסימנים שבהם משתמשים להעברת המסר (שפה, צבע, צליל)
§
ערוץ
(או מדיום) אמצעי התקשורת שדרכו מעבירים את הסימנים בין
המוען לנמען
§
"רעש"
בתקשורת הפרעה שמונעת מהמסר לעבור מהמוען לנמען.
ההפרעה יכולה להיות טכנית (הפסקת חשמל, אי קליטה) או אישית (אי הבנה).
§
משוב
תגובה על המסר.
מרכיבי תהליך התקשורת בפרסומות:
מוען חברת שניצל עוף טוב
מסר האמא נותנת לילד שלה שניצל ומנשקת אותו, הילד לא מתייחס והיא שרה לו את השיר do you love me לבסוף הילד נותן לה שניצל בצורת לב. המטרה היא שנקנה שניצל בצורות.
נמען כל מי שרואה טלויזיה וצופה ברסומות
קוד שפה צבע וצלילים
ערוץ טלויזיה
סוגי
תקשורת:
§
תקשורת
בינאישית בלתי אמצעית תקשורת פנים אל פנים ללא
תיווך של אמצעי תקשורת.
§
תקשורת
בינאישית מתווכת תקשורת בין מוען ונמען בתיווך של אמצעי
טכנולוגי (טלפון, מכתב).
§
תקשורת
המונים תקשורת עם ציבור נמענים גדול המתאפשר הודות
לטכנולוגיה. המוען הוא גוף גדול ומרוחק מהנמענים.
§
תקשורת
תוך אישית מתקיימת בין אדם לבין עצמו (מחשבות, חלומות).
סוג התקשורת בפרסומת :
תקשורת המונים תקשורת עם ציבור נמענים גדול המתאפשרת הודות לטלויזיה, המוען הוא גוף גדול ומרוחק מהנמענים.
סוגי
מודלים:
1. מודלים קוויים מתארים
את התקשורת כתהליך קווי וחד סיטרי, שבו המסרים זורמים בכיוון אחד מהמוען לנמען. מודל
לאסוול הוא מודל קווי – מתאר את תהליך התקשורת באמצעות המשפט: מי? אומר
מה? באיזה ערוץ? למי? באיזו השפעה?
2. מודלים מעגליים מתארים
את התקשורת כתהליך מעגלי והדדי. המוען הופך לנמען והנמען למוען וחוזר חלילה. מודל
דה-פלר הוא מודל מעגלי – מתאר את ההדיות שבתהליך התקשורת ומתמקד במשוב.
3. מודלים סמיוטיים עוסקים
בתוכן של המסר ובפענוח שלו (המשמעות שמקבל המסר). המוען והנמען הם שווי ערך והמסר
מקבל משמעות שונה על פי ההקשר – הנסיבות שבהן מתרחשת התקשורת. מודל פיסק
הוא מודל סמיוטי –מתאר את התקשורת כזירה של אינטראקציה והחלפת משמעויות בין
המשתתפים בתהליך התקשורת – המוען, הנמען, הטקסט וההקשר.
סוג המודל בפרסומת:
מודלים סמיוטיים עוסקים בתוכן של המסר ובפענוח שלו (המשמעות שמקבל המסר). המוען והנמען הם שווי ערך והמסר מקבל משמעות שונה על פי ההקשר – הנסיבות שבהן מתרחשת התקשורת. מודל פיסק הוא מודל סמיוטי –מתאר את התקשורת כזירה של אינטראקציה והחלפת משמעויות בין המשתתפים בתהליך התקשורת – המוען, הנמען, הטקסט וההקשר.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה